Aller, aller eerste stage dag op Heatherbank

12-02-2018

Vandaag voor 't eerst naar onze stageschool. Heatherbank is een school voor kinderen uit de township. Zij krijgen een uniform om aan te trekken en zien er heel fatsoenlijk uit zo! Even zat ik met de twijfel waar onze kinderen vandaan komen omdat ze er echt goed uitzien! En ook dit moet er even uit: ze zijn zo ongelooflijk mooi!  Een prachtig gezichtje met knappe ingevlochten haren. De kiddo's hingen meteen aan onze arm, wreven erop los en waren gefascineerd door onze lange haren. Jep, ik verloor meteen mijn hart! 

We werden warm onthaald door Ellen Lovemore (directrice) en de andere juffen. 5 blanke juffen en 1 zwarte juf waar ze Xhosa (de kliktaal) van krijgen. Vanmorgen vertelde Maritha dat Ellen de school zelf heeft opgericht. Een straffe madam dus! Ze gaf ons het eerste en tweede leerjaar. Vandaag proefde ik van het eerste, Leen van het tweede. En morgen doen we het omgekeerd! 

De leerkracht, Miss S., geeft op een vrij ouderwetse manier les. Van differentiatie (werken op niveau) was niet veel te merken. Zij maakt de werkblaadjes, geeft een korte uitleg en de kids plakken het in hun boek. Dit is hun werkboek! Hun werkboeken maken ze dus zelf, wat ik ook wel heel fijn vindt. De kids hebben een super knappe handmade pennenzak op de bank liggen. Aan hun stoel hangt een soort zak, ook handmade uit jeansstof, waar ze hun spullen in kwijt kunnen. Ik besefte weer even hoe makkelijk al die dingen te maken zijn en dat ik asap moet leren stikken!! Want zulke dingen wil ik ook kunnen maken! De leerlingen krijgen alle stuff van school. Van uniform tot brooddoos tot stukjes fruit. De ouders hoeven (en kunnen) niets betalen!

Maritha haalde ons op om 16u waarna we naar Emmeliens school reden, Human Dignity Centre. Deze school ligt achter de township. Plots stonden we heel dicht bij de werkelijkheid, wat een confrontatie! Ine en Freya reden eerder de dag mee met de bus van de kinderen, zij hadden er al een bustour door de township opzitten. Hier waren ze echt niet goed van en besefte dat deze confrontatie iets te vroeg kwam. Het zou iets ongelooflijks zijn!

Ellen Lovemore vertelde ons net voor we naar huis gingen dat zij 10 dagen in de township geleefd heeft met enkele mensen om geld in te zamelen... Morgen krijgen we het hele verhaal te horen. Wij zijn benieuwd, super excited en klaar for our next days!

PS: mijn Engels gaat vlot ; - )



©2018 Manege Derby. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin